شرایط عمومی برای اخذ مجوز کار در ترکیه

شرایط عمومی برای اخذ مجوز کار در ترکیه
در چارچوب قوانین بین المللی اتباع خارجی حق دارند در ترکیه کار کنند. بهره مندی اتباع خارجی از حقوق قانون اساسی ترکیه مشمول محدودیت های خاصی مطابق با قوانین بین المللی است. در این مقاله ، سوالات متداول در مورد این موضوع مانند شرایط مورد نیاز اتباع خارجی برای بهره مندی از حق کار در ترکیه، مدارک مورد نیاز، درخواست های لازم و … را به اشتراک می گذاریم.
حق کار اتباع خارجی مشمول چه محدودیت هایی است؟
قوانین کلی در مورد استخدام اتباع خارجی در ترکیه در قانون بین المللی کار شماره 6735 تنظیم شده است. طبق این قانون، استخدام اتباع خارجی در ترکیه مشروط به اخذ مجوز کار از مراجع ذیصلاح خواهد بود. افرادی که مجوز کار در ترکیه را گرفته اند یا طبق قانون از مجوز کار معاف شده اند می توانند در ترکیه کار کنند و از حقوق تامین اجتماعی مرتبط با حق کار بهره مند شوند.
یک خارجی بدون دریافت مجوز کار لازم نمی تواند در ترکیه کار کند و مشمول جریمه اداری می گردد. همچنین اتباع خارجی اجازه کار در برخی از بخش ها و مشاغل را ندارند.
کدام مرجع مربوط به اعطای مجوز کار است؟
مرجع دارای صلاحیت در فرآیند درخواست مجوز کار در ترکیه ، وزارت خانواده، کار و تامین اجتماعی است.
انواع مجوزهای کار چیست؟
اجازه کار موقت- طبق قانون بین‌المللی کار، به فرد خارجی متقاضی مجوز کار در ترکیه، حداکثر مجوز کار یک ساله داده می‌شود. با مجوز کار موقت، فرد خارجی می تواند در یک شغل خاص در یک محل کار خاص متعلق به یک شخص حقیقی یا حقوقی یا مؤسسه یا سازمان عمومی یا در محل کار خود در همان رشته تجاری کار کند. اگر خارجی برای تمدید مجوز کار با همان کارفرما درخواست دهد و مثبت باشد، اولین دوره تمدید حداکثر 2 سال است. در برنامه های تمدید بعدی، حداکثر 3 سال خواهد بود.
اجازه کار نامحدود- افراد خارجی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت یا اجازه کار در ترکیه برای حداقل هشت سال در ترکیه هستند برای مجوز کار نامحدود می توانند اقدام کنند. یک خارجی که دارای مجوز کار نامحدود است می تواند از تمام حقوقی که فرد دارای اجازه اقامت طولانی مدت از آن برخوردار بوده بهره مند شود.
مجوز کار مستقل- به خارجی های حرفه ای می توان مجوز کار مستقل داد، مشروط بر اینکه شرایط خاصی در قوانین دیگر مشخص شده باشد.
کارت فیروزه ای- به خارجیانی که درخواست آنها طبق رویه ها و اصول تعیین شده توسط وزارتخانه مناسب است، به دلیل سهم مثبت فعالیت یا سرمایه گذاری آنها در ترکیه در اقتصاد و اشتغال این کشور به دلایلی مانند آنها داده می شود. مشارکت در علم و فناوری، آموزش، تجربه حرفه ای و سهم سرمایه در صورتی که شریک شرکت خارجی باشند.
چگونه برای مجوز کار اقدام کنیم؟
درخواست مجوز کار در ترکیه می تواند به دو صورت از خارج یا داخل کشور انجام شود. پذیرش اصلی درخواست از خارج است. برای اینکه فرد خارجی بتواند از داخل کشور درخواست دهد، باید دارای مجوز اقامت معتبر برای حداقل 6 ماه باشد.
توجه- با توجه به اینکه مجوز کار در ترکیه اکثراً حق اقامت را در قوانین این کشور فراهم می‌کند ، ممکن است برای افزایش تعداد رویه‌های اداری که باید انجام شود، درخواست از خارج از کشور سودمندتر باشد. با این حال، انجام همه درخواست‌ها ، با اخذ اجازه اقامت کوتاه‌مدت و سپس درخواست مجوز کار از ترکیه ، راحت است. از آنجایی که مزیت در این زمینه با توجه به بخش شما یا صلاحیت سرمایه گذار خارجی متفاوت خواهد بود، می توانید از تیم متخصص دایمند ویزا بخواهید تا با شناسایی کاربردی ترین و سودمندترین راه برای شما و اطلاع رسانی به شما کمک کنند.
نمایندگان خارجی ترکیه و وزارتخانه درخواست های مجوز کار از خارج از کشور را در محیط الکترونیکی پیگیری می کنند. کاری که فرد خارجی باید انجام دهد این است که با قرارداد کار، نامه تعیین تکلیف یا اسنادی که مشارکت شرکت را ثابت می نماید، به کنسولگری ترکیه در کشوری که شهروند یا به طور قانونی در آن واقع شده ، مراجعه کند. این امکان برای کارفرما در ترکیه وجود دارد که از طریق سامانه آنلاین با شماره مرجعی که نمایندگی خارجی که فرد خارجی به آن مراجعه می کند به وی داده است، برای مجوز کار در ترکیه اقدام نماید. کارفرما باید درخواست الکترونیکی و اطلاعات و مدارک لازم را به صورت حضوری یا از طریق پست ظرف مدت ده روز کاری پس از تاریخ درخواست به نمایندگان وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ارائه کند.
امکان ارسال درخواست از داخل کشور به صورت الکترونیکی وجود دارد. خارجیانی که دارای مجوز اقامت حداقل شش ماهه در تاریخ درخواست هستند یا کارفرمایان آنها می توانند برای اجازه کار در ترکیه اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای درخواست باید طی شش روز کاری پس از درخواست الکترونیکی به صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ارائه شود.
مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز کار چیست؟
مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز کار در ترکیه بسته به اینکه متقاضی کارفرما باشد یا فرد خارجی متفاوت خواهد بود. برخی از این اسناد در طول درخواست الکترونیکی اسکن شده و فقط به صورت الکترونیکی ارسال می شوند. از سوی دیگر، رونوشت های مهر و امضا شده برخی از مدارک باید به طور جداگانه به وزارتخانه ارائه گردد. اطلاعات دقیق در مورد این موضوع در زیر ارائه شده است؛
مدارک مورد نیاز از موسسه کارفرمای خارجی
مدارک زیر که از مؤسسه کارفرمای خارجی درخواست می گردد، تنها در حین درخواست الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال می شوند.
روزنامه ثبت تجارت ترکیه که آخرین ساختار سرمایه و مشارکت سازمان را نشان می دهد
ترازنامه و صورت سود و زیان سال گذشته تایید شده توسط اداره مالیات یا حسابدار رسمی
اطلاعات و اسنادی که ثابت کند محل کار در محدوده سرمایه گذاری مستقیم خارجی ویژه است.
حقوق و دستمزد برای اثبات اینکه مهندسان / معماران / شهرسازان ترکیه در همان حرفه در اشخاص حقوقی استخدام می شوند که کارشناسان خارجی را در محدوده خدمات مهندسی، معماری، پیمانکاری و مشاوره استخدام خواهند کرد.
وکالتنامه محضری شخص مجاز به ایجاد اپلیکیشن الکترونیکی به عنوان کاربر از طرف موسسه و سازمانی که پرسنل خارجی را به کار می گیرد یا مدرکی که نشان دهد شخص در مقام کاربر در موسسه یا سازمانی که درخواست می دهد کار می کند .
ارسال مدارک زیر به صورت الکترونیکی کافی نیست. باید به صورت فیزیکی به وزارتخانه ارائه شود.
درخواست- دادخواست حاوی درخواست مجوز کار در ترکیه باید در حین درخواست الکترونیکی اسکن و ارسال گردد و همچنین توسط کارفرما با مهر و امضا به مرجع مربوطه تحویل داده شود.
فرم درخواست پرسنل خارجی- فرمی که باید در رسانه الکترونیکی پر شود، پس از پرینت به صورت کاغذی با امضای کارفرما و فرد خارجی به وزارتخانه ارسال می شود. در صورت عدم وجود فرم امضا شده، قرارداد کار بین طرفین ارسال می گردد. اگر فرم بدون امضا بوده و قرارداد کاری وجود نداشته باشد، به درخواست رسیدگی نخواهد شد.
مدارک مورد نیاز از شخص خارجی
مدارک زیر که از افراد خارجی درخواست می شود فقط در طول درخواست الکترونیکی اسکن شده و به صورت آنلاین ارسال می گردد.
کپی پاسپورت- در مواردی که گذرنامه با حروف لاتین نوشته نشده است، ترجمه رسمی آن باید ضمیمه درخواست باشد.
دیپلم یا گواهی معادل فارغ التحصیلی موقت خارجی متقاضی مجوز کار در محدوده خدمات حرفه ای- علاوه بر مدارک فوق، در صورتی که تحصیلات عالی در خارج از کشور داشته باشد، باید گواهی معادل سازی را نیز ارسال کند تا در حیطه خدمات حرفه ای اخذ شود. برای درخواست های داخلی، یک کپی از مجوز اقامت با اعتبار حداقل شش ماه در تاریخ درخواست لازم است.
کپی مدرک دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت- باید به صورت رسمی به زبان ترکی ترجمه شده و به تایید مراجع ذیصلاح برسد. این سند باید به صورت الکترونیکی و کاغذی ارسال شود.
در صورتی که فرد خارجی درخواست کننده اجازه کار دارای مجوز اقامت معتبر نباشد، لازم است مدرکی که نشان دهنده قرارداد کار یا مشارکت شرکت را ارائه کند.
در صورتی که ثابت شود فرد خارجی که در وضعیت پرسنل کلیدی برای استخدام در شرکت هایی بوده که حداقل یکی از شرایط سرمایه گذاری مستقیم خارجی ویژه را داراست، به طور قانونی در ترکیه حضور دارد (با ارائه نامه از اداره پلیس یا یک کپی تایید شده از گذرنامه که ویزا و تاریخ ورود را نشان می دهد)، درخواست مجوز کار را می توان مستقیماً به وزارت کار و خدمات اجتماعی ارائه کرد. در این زمینه، اتباع خارجی در وضعیت پرسنل کلیدی که مجوز کار در ترکیه دریافت می کنند باید با اخذ ویزای کار از نمایندگان خارجی جمهوری ترکیه وارد ترکیه شوند.
خارجی که مجوز کار می گیرد چه زمانی باید وارد ترکیه شود؟
فردی که مجوز کار در ترکیه دریافت می کند باید ظرف 6 ماه از تاریخ اعتبار مجوز وارد ترکیه شود. اگر این کار را نکند، مجوز کار اعتبار خود را از دست می دهد و مراحل درخواست مجدد باید انجام گردد. علاوه بر این، اتباع خارجی که با اخذ مجوز کار از کنسولگری ها وارد ترکیه می شوند، باید ظرف بیست روز کاری پس از تاریخ ورود به کشور، در سامانه ثبت آدرس در ترکیه ثبت نام کنند.
پروسه درخواست مجوز کار چقدر طول می کشد؟
درخواست های جواز کار در ترکیه طبق قوانین مربوطه حداکثر ظرف مدت سی روز به شرط تکمیل مدارک توسط وزارت نهایی می گردد. در صورتی که درخواست با مدارک مفقود شده باشد، وزارت با تکمیل مدارک مفقود به متقاضی اطلاع می دهد. در این صورت مهلت سی روزه از تاریخ تسلیم مدارک مفقود شده به وزارت شروع می شود.
چه کسانی از مجوز کار معاف هستند؟
افرادی که انتظار می رود با خدمات خود به کشور ترکیه کمک کنند و حمایت از آنها به دلیل ویژگی های آنها مفید تلقی شود از مجوز کار معاف هستند. خارجی هایی که از مجوز کار در ترکیه معافیت داشته اند؛ برای کار در ترکیه نیازی به دریافت مجوز کار ندارند؛ اما حتی در صورت معافیت از اخذ مجوز کار، مسئولیت رعایت قوانین زیر و احراز شرایط را بر عهده دارند.
آنها موظفند حداکثر ظرف مدت سی روز از تاریخ ورود به کشور و در هر صورت قبل از آن، با اطلاع اداره کل مدیریت مهاجرت در استانداری استان محل سکونت، مجوز اقامت دریافت کنند. آنها باید به تعهدات خود در زمینه تامین اجتماعی عمل کرده و موظف به رعایت تعهدات مندرج در قوانین خاص هستند.
معماران، مهندسان و شهرسازان خارجی که در حیطه خدمات تخصصی و مشمول مقررات معافیت هستند، باید مدارک تحصیلی و حرفه ای خود را تکمیل کرده، مجوز کار از وزارتخانه دریافت کنند، به عضویت موقت سازمان تخصصی مربوطه درآیند و رعایت نمایند. با عملکرد مؤسسات و سازمان های ملی در صورتی که مدت خدمت آنها بیش از یک ماه باشد. به شرط رعایت تعهداتی که ذکر کردیم، برای یک خارجی که حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد، امکان کار در ترکیه بدون نیاز به مجوز کار وجود دارد.
الف) کسانی که طبق قراردادهای دوجانبه یا چند جانبه که ترکیه یکی از آنهاست از مجوز کار معاف هستند.
ب) اتباع خارجی که اقامت دائم آنها در خارج از کشور است و به طور موقت کمتر از یک ماه برای فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری و کمتر از چهار ماه برای فعالیت های ورزشی به ترکیه می آیند.
ج) به منظور مونتاژ، نگهداری و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات وارداتی به ترکیه، ارائه آموزش در مورد استفاده از آنها، یا تحویل تجهیزات یا تعمیر خودروهای معیوب در ترکیه؛ کسانی که به ترکیه می آیند به شرطی که مجموعاً ظرف یک سال از تاریخ ورود بیش از سه ماه نشوند و بتوانند با مدارکی که ارائه می شود این موضوع را ثابت کنند.
د) کسانی که به منظور آموزش استفاده از کالاها و خدمات صادراتی یا وارداتی به ترکیه در ترکیه هستند، مشروط بر اینکه در مجموع ظرف یک سال از تاریخ ورود به ترکیه از سه ماه تجاوز نکنند با ارائه مدارکی که باید ارائه شود.
هـ) افرادی که در نمایشگاه ها و سیرک هایی که خارج از مرز مؤسسات گردشگری معتبر حضور دارند، مشروط بر اینکه از تاریخ ورود به ترکیه از شش ماه تجاوز نکرده و با مدارک این موضوع را ثابت کنند.
و) اتباع خارجی که برای افزایش دانش و تجربه خود با اثبات وضعیت خود با مدارک ارائه شده حداکثر دو سال و محدود به مدت تحصیل به دانشگاه ها و مؤسسات و سازمان های دولتی مراجعه می کنند.
ز) کسانی که از طرف مقامات ذیربط مطلع می شوند که می توانند خدمات و کمک های مهمی را در زمینه های اجتماعی- فرهنگی ، فناوری و آموزش به ترکیه در مدت حداکثر شش ماه ارائه دهند.
ح) اتباع خارجی که در چارچوب برنامه های دانشجویی کارورزی بین المللی که حدود و مدت آن با موافقت وزارتخانه، وزارت کشور و امور خارجه و شورای آموزش عالی است، دوره کارآموزی را طی خواهند کرد.
ط) در مدت قرارداد بازیکنان فوتبال خارجی، سایر ورزشکاران و مربیان که تقاضای آنها مورد تایید فدراسیون فوتبال ترکیه یا اداره کل ورزش و جوانان باشد.
ی) دریانوردان خارجی که روی کشتی‌های بین‌المللی ترکیه کار کرده و خارج از خط کابوتاژ کار می‌کنند، که مطابق با قانون I/10 کنوانسیون بین‌المللی آموزش، «گواهی انطباق» را از اداره مربوطه دریافت کرده‌اند.
ک) کارشناسان خارجی که برای پروژه هایی که در محدوده برنامه های همکاری مالی ترکیه و اتحادیه اروپا منصوب می شوند، در حین انجام وظایف خود ملزم به دریافت مجوز کار نیستند.
دوره معافیت قابل تمدید نیست.
چگونه برای معافیت مجوز کار اقدام کنیم؟
درخواست مجوز کار در ترکیه به دو صورت داخلی و خارجی قابل انجام است. درخواست هایی که باید از داخل کشور انجام شود به وزارتخانه و درخواست های خارج از کشور به نمایندگی های خارجی ترکیه ارسال می گردد. برای اخذ مجوز معافیت خارجی باید با مدارک ثابت کند که حداقل یکی از شرایط ذکر شده در بالا را دارد.
نتیجه
کار در ترکیه برای اتباع خارجی بدون مجوز کار ممنوع بوده؛ در غیر این صورت، کارفرمایان شاید مجبور به پرداخت هزینه های اداری و برخی هزینه ها شوند. همچنین یادآوری می گردد که این موضوع با برخی جرایم همراه بوده و مشمول مجازات کیفری است. به این دلایل، فردی که می خواهد به عنوان کارمند یا کارفرما در ترکیه کار نماید باید مجوز کار را به طور مقتضی دریافت کند.
اگرچه سعی کردیم که به سوالات ذهنی شما پاسخ دهیم، اما به دلیل پیچیدگی و فنی بودن موضوع و فراوانی رویه های اداری توصیه می شود برای کار در ترکیه از وکلای متخصص دایموند ویزا کمک بگیرید. کادر متخصص تیم ما در زمینه حقوق اتباع خارجی خوشحال خواهد شد که خدمات حقوقی را در این زمینه به شما ارائه دهد.