اقامت کاری کانادا

اقامت کاری کانادا

اکسپرس انتری Express Entry:

اکسپرس انتری یا برنامه ورود سریع یک سیستم مهاجرتی برای درخواست ورود به کشور کانادا میباشد این سیستم برای سهولت پذیرش و ورود سریع نیروی کار به کانادا راه اندازی شده است.

در این روش مهاجرتی متقاضیان بر اساس سن، وضعیت تاهل، تحصیلات آکادمیک، سابقه کار و سطح زبان و… امتیاز دریافت میکنند و افرادی که بالاترین امتیاز را دریافت نمایند، میتوانند از طریق این برنامه اقامت کشور کانادا را دریافت کنند.

برنامه اکسپرس انتری شامل 4 دسته میباشد:

1. نیروی متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Class)
افراد ماهری که تخصص و تجربه کافی در برخی مشاغل تعیین شده از جانب دولت کانادا را دارند میتوانند در صورت داشتن تحصیلات مرتبط، مدرک زبان و… با کسب امتیاز مورد نظر دولت کانادا از این روش اقدام به دریافت ویزای کار و اقامت کشور کانادا نمایند.

2. نیروی متخصص فنی (Federal Skilled Trades Program)
این برنامه مهاجرتی مناسب برای متقاضیانی است که حداقل 2 سال در زمینه فنی متخصص و دارای سابقه میباشند. سیستم امتیاز بندی در این روش متفاوت است، فرد نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارد هرچند که داشتن مدرک دانشگاهی برای وی امتیاز محسوب میشود.

3. برنامه مهاجرت استانی (Provincial Nominee Programs)
در کشور کانادا برخی استانها با توجه به شرایط موجود در استان خود نیاز به نیروی کار دارند. در این روش متقاضی صرفا درخواست اقامت خورد را به استان مورد نظر ارسال مینماید و بعد ارزیابی در سیستم امتیازبندی آفرهای شغلی مناسب را دریافت میکند.
برنامه استانی کبک، برنامه استانی بریتیش کلمبیا و برنامه استانی ساسکاچوان از محبوب ترین برنامه های مهاجرت استانی به کانادا میباشند.

4. تجربه کار کانادایی (Canadian Experience Class)
این روش مناسب افرادی است که از روشهای دیگر مهاجرتی مثل تحصیل در کانادا به این کشور ورود پیدا کرده اند و حداقل یک سال سابقه کار قانونی در کشور کانادا را دارند.

 

پیشنهاد شغلی (Job Offer)
جاب آفر یا دریافت پیشنهاد شغلی در واقع نامه ای است که کارفرما به شخص جویای کار میدهد. این نامه شامل جزئیات شغلی و درخواست حضور شخص برای کار در آن کشور است.
برای اخذ دعوتنامه کاری ممکن است کارفرما نیاز به LMIA (Labour Market Impact Assessment) داشته باشد تا بتواند به دولت کانادا اثبات کند که نیاز به نیروی کار خارجی دارد.
با کسب جاب آفر از کارفرمای کانادایی متقاضی میتواند امتیاز مضاعف در سیستم اکسپرس انتری کسب نماید و موجب تسریع در ورود وی به خاک کانادا شود.

خوداشتغالی کانادا (Self Employed )
افرادی که از نظر شغلی فردی مستقل هستند و در 5 سال گذشته حداقل 2 سال سابقه کار و درآمد کافی از شغل مورد نظر را داشته باشند با کسب 35 امتیاز از 100 میتوانند از طریق خود اشتغالی برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. در سالهای اخیر اقامت از طریق خوداشتغالی ورزشکاران و هنرمندانی که در رشته و شغل خود به طور حرفه ای فعالیت کرده اند یکی از بهترین گزینه های مهاجرتی میباشد.