کارشناسی ارشد و PHD

کارشناسی ارشد و PHD

برای اخذ پذیرش برای دانشگاه های دولتی متقاضیان باید در امتحان های علمی و زبان شرکت کرده و مدرک مورد نظر را به دانشگاه ها ارائه دهند. امتحانات علمی مورد قبول دانشگاه های ترکیه به شرح زیر هستند؛
GRE- از طرف ETS آمریکا به صورت آنلاین برگزار می شود که حداقل نمره قابل قبول دانشگاه ها 151 از 170قسمت Quantitating یا همان ریاضی بوده و مدت اعتبار آزمون 5 سال است.
ALES- این آزمون از طرف سازمان Ösym ترکیه برگزار می شود. سوالات از نظر علمی و ساختار مانند آزمون GRE بوده؛ با این تفاوت که به زبان ترکی است.
همانطور که در ابتدا ذکر شد دانشگاه های دولتی ترکیه علاوه بر آزمون علمی برای پذیرش تحصیلی نیازمند ارائه مدرک زبان هستند که سه حالت دارد؛
• اگر برنامه تحصیلی در دانشگاه صد در صد ترکی باشد؛ تنها ارائه مدرک Tömer با نمره C1 کافی است.
• اگر برنامه تحصیلی مورد نظر در دانشگاه کاملا به زبان انگلیسی باشد؛ دانشگاه از متقاضی مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره ای که در آزمون های انگلیسی مختلط متفاوت است و بعدا توضیح خواهیم داد درخواست خواهد کرد.
• اگر برنامه تحصیلی70 درصد ترکی و 30 درصد انگلیسی باشد، هم مدرک آزمون زبان انگلیسی و هم مدرک آزمون زبان ترکی الزامی است.
آزمون های زبان انگلیسی
آزمون های زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه های ترکیه به شرح زیر است؛
• TOEFL- حداقل نمره 70 از 120
• YDSو یا e-YDS – حداقل نمره برای حالت 2 55 از 100 و برای حالت *3*65 از 100 است و هر ماه یکبار تکرار می شود.
• YöKdil- این آزمون از نظر محتوا تفاوت چندانی با آزمون YDS ندارد. تنها تفاوت آن در تفکیک کردن متقاضی ها از نظر رشته تحصیلی در طراحی و جوابگویی سوالات بوده که برای حالت 2 55 از 100 و حالت *3*65 از 100 مورد نیاز است.
• PTE- این آزمون هم در ترکیه برگزار می شود و حداقل نمره 50 از 90 باید توسط متقاضی کسب گردد .

برای دانشگاه های خصوصی نیاز به آزمون علمی ورودی نیست و متقاضی فقط کافیست تا مدارک زبان پروگرام مورد نظر را به دانشگاه ارائه دهد.
اگر متقاضی خواستار ثبت نام در دانشگاه است و مدرک زبان مورد نظر را ندارد؛ جای نگرانی نیست. متقاضی می تواند در دوره های زبان دانشگاه های ترکیه به نامHazırlık شرکت کند و بعد از پایان دوره – که به مدت دو ترم تحصیلی است و هزینه شهریه جداگانه ای نیز دارد- می تواند وارد ترم اصلی دانشگاه شده و به تحصیل خود ادامه دهد .
همچنین برای ثبت نام در دانشگاه، علاوه بر آزمون ها باید ترجمه مدرک مقطع قبلی و ریز نمرات آن را ارائه دهد. به طور مثال، اگر متقاضی قصد ثبت نام در مقطع دکتری را داشته باشد باید ترجمه تائید شده مدارک مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات هر دو مقطع ذکر شده را به دانشگاه تحویل نماید.
برای مقطع دکتری و ارشد، از متقاضی حداقل دو برگه توصیه نامه از اساتید مقطع قبلی را درخواست خواهند کرد که باید این دو توصیه نامه از طرف اساتیدی باشد که فرد متقاضی بیشترین نمره را از آن اساتید کسب کرده و یا یک پروژه و یا مقاله به صورت گروهی در رزومه داشته باشد .
برای مقطع دکتری، نیاز به یک انگیزه نامه یا همان SOP بوده تا دانشجو هدف خود برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری را در آن ذکر کرده باشد. برای ثبت نام و اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی متقاضی باید یک رزومه تحصیلی را در مورد سابقه تحصیلی و معدل خود در مقاطع قبل و پروژه های انجام شده و مقالات نوشته شده را تهیه کند.

اقامت تحصیلی در کشور ترکیه
بهترین نوع کسب اقامت در کشور ترکیه، اقامت تحصیلی است؛ چرا که شما با اقامت تحصیلی از امکانات حمل و نقل عمومی با هزینه مناسب، مراکز تفریحی و … بهره مند خواهید شد.
در اقامت تحصیلی علاوه بر اینکه طول دوران تحصیل مشخص کننده مدت اقامت تحصیلی است، مدت اعتبار پاسپورت و مدت بیمه نامه متقاضی نیز در تعیین طول مدت اقامت تحصیلی تاثیر بسزایی دارند.
اگر دانشجو در خوابگاه زندگی می کند نیازی به ثبت نفوس آدرس محل سکونت در اداره نفوس خارجی ها نیست و فقط برگه خوابگاه برای اداره GÖÇ ارائه می شود؛ ولی اگر دانشجو به هر دلیلی منزلی را اجاره کرده و یا خریده باشد باید در نفوس آدرس آن منزل ثبت شده و برگه نفوس به اداره GÖÇ ارائه گردد.
متقاضی باید مراحل ثبت نام خود را در مدرسه به اتمام برساند و از مشاوران مدرسه برگه اشتغال به تحصیل Öğrenci belgesi را گرفته باشد تا بتواند نسبت به اقامت تحصیلی اقدام کند.