تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه یک سیستم در حال توسعه است که با استفاده از روشهای مدرن آموزشی با سیستم آموزشی اکثر کشورهای اروپایی و امریکایی در حال تعامل میباشد. سالانه افراد زیادی از سراسر دنیا تحصیل در ترکیه را انتخاب میکنند و معمولا ایرانیان کشور ترکیه را به دلیل نزدیکی به ایران، هزینه های تحصیل مقرون به صرفه، ورود به مدارس بین المللی و دانشگاههای معتبر و همچنین تحصیل به زبان ترکی یا انگلیسی میباشد.

مدارس: دوره تحصیلات اجباری در ترکیه 12 سال است که شامل 4 سال دبستان، 4 سال راهنمایی و 4 سال دبیرستان میباشد. مدارس ترکیه به 3 دسته تقسیم میشوند؛ مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی.
تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان و به زبان ترکی میباشد.

مدارس خصوصی در ترکیه معمولا به دو زبان انگلیسی و ترکی آموزش میدهند شهریه این مدارس به طور میانگین سالانه 28000 لیر میباشد.
دانش آموزان در مدارس بین المللی ترکیه به زبانهای خارجی (انگلیسی، فرانسوی و…) تحصیل میکنند این مدارس با استانداردهای مدارس اروپایی یا امریکایی آموزش میدهند و پلی به سمت بهترین دانشگاههای دنیا میباشند حداقل شهریه مدارس بین المللی به طور میانگین سالانه از 85000 لیر میباشد.

مقطع کارشناسی: تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی مستلزم کسب نمره قبولی در آزمون YÖS یا SAT میباشد. شهریه دانشگاههای دولتی بسیار مقرون به صرفه میباشد، این دانشگاهها سالانه به طور میانگین حداقل 4000 لیر شهریه دریافت میکنند. دانشجویان این مقطع هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی امکان تحصیل دارند.

مقطع کارشناسی ارشد: برای تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاههای دولتی این کشور متقاضی ملزم به ارائه مدرک زبان ترکی یا انگلیسی و همچنین مدرک ALES یا GRE یا GMAT میباشد. شهریه دانشگاهها در این مقطع سالانه به طور میانگین حداقل 6000 لیر میباشد.

مقطع دکتری: کشور ترکیه یکی از کشورهای ایده آل دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری میباشد. اکثر دانشگاههای ترکیه برای این مقطع صرفا نیاز به مدارک تحصیلی، مدرک زبان ترکی یا انگلیسی و مدرک ALES یا GRE یا GMAT دارند. برخی دانشگاهها که از رتبه جهانی بالاتری برخوردارند نیاز به رزومه علمی و پژوهشی و همچنین مقالات بین المللی و ISI دارند.

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی
برای ورود به این رشته ها متقاضی مستلزم کسب نمره قبولی در آزمون YÖS و مدرک زبان ترکی یا انگلیسی میباشد. کشور ترکیه دارای سیستم آموزشی معتبر در زمینه پزشکی در کلیه دانشگاههای دولتی و خصوصی میباشد.