مدارس در ترکیه

مدارس در کشور ترکیه

در کشور ترکیه، طول مدت تحصیل در مدارس دوازده سال بوده که به سه مقطع Lise, Orta okul, İlk okol تقسیم می شود و به ترتیب شامل دوره ابتدایی، دوره راهنمایی و دوره دبیرستان می گردد. علاوه بر این سه مقطع نامبرده، مقطعی به نام ANAKOL هم وجود دارد که همان مهد کودک در ایران است .
Ana okul —> ورود در سن 5 سالگی
İlk Okul —> ورود در سن 6 سالگی —> 1ام تا 4ام
Orta okul —> ورود در سن 10 سالگی —> 5ام تا 8ام
Lise —> ورود در سن 14 سالگی —> 9ام تا 12ام —> انتخاب رشته در مقطع دهم است.
دانش آموزان در مدارس ترکیه در مقطع 10ام موظف هستند تا رشته مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. همچنین در سال 8 ام دانش آموزان می توانند در آزمون LGS که همان آزمون ورودی دبیرستان است شرکت کنند.

انواع دبیرستان در ترکیه
• Fen lisesi – دبیرستان بر پایه علوم بوده که بهترین نوع دبیرستان محسوب می شود؛
• Anadolu liesi – دبیرستان های عمومی هستند؛
• Meslek lisesi – به دبیرستان های فنی حرفه ای می گویند.

مدارس MBA
– مدارس MBA زیر نظر مجموعه آموزشی Medicana بوده که این گروه آموزشی متشکل از بیمارستان های مدیکانا و دانشگاه فنرباغچه و مدارس MBA است.
– مدارس MBA از سال 2018 فعالیت خود را شروع کرده اند که امروزه دارای 7 شعبه در استانبول هستند. 3 شعبه از آن در قسمت اروپایی و 4 شعبه در منطقه آسیایی قرار دارند.
– مدارس MBA علاوه بر استانبول در شهرهای آنکارا، بورسا ، سیواس و کاهرامان ماراش دارای شعبه است.
– مدارس MBA دارای یک برنامه تحصیلی اصلی بوده و دروس آموزشی که از طرف سازمان آموزش و پرورش ترکیه به نام ÖSYM تعیین شده در آن تدریس می گردد. علاوه بر این، دارای پلان فوق برنامه برای دانش آموزان بوده که شامل کلاس های تقویتی درسی مخصوصا برای مقطع دبیرستان یا همان LİSE ، دوره های آموزشی آزمون SAT و آزمون AP در مقاطع 11ام و 12ام می شوند.
– علاوه بر دوره های فوق برنامه درسی، کلاس های روبوتیک، هوش مصنوعی، کامپیوتر، شنا (که در استخر شنای اختصاصی مجموعه برگزار می شود)، رقص، اکولوژی، آموزش آشپزی، تنیس، موسیقی و … برحسب استعدادیابی توسط معلم کلاس و روانشناس برگزار می شود.
– در مدارس MBA کلاس های آموزش زبان ترکی برای دانش آموزان خارجی که زبان ترکی استانبولی را در سطح قابل قبولی بلد نیستند برگزار شده تا دانش آموزان خارجی بهتر بتوانند با معلم و هم کلاسی ها ارتباط برقرار کنند. همچنین علاوه بر زبان ترکی، هفته ای 10 ساعت زبان انگلیسی و 4 ساعت زبان آلمانی مطابق با مقاطع تحصیلی تدریس می شود.

مدارک مورد نیاز
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مدارس MBA به صورت زیر است؛
• مدرک آخرین وضعیت تحصیلی (صادر و تایید شده از طرف آموزش و پرورش ایران)
• پاسپورت دانش آموز و یکی از والدین
• شهریه مدرسه

نمایندگی مدارس MBA
مجموعه دایمند ویزا مفتخر است اعلام کند که موفق به کسب نمایندگی مدارس MBA شده و شرایط ویژه ای را برای خانواده های ایرانی چه در شرایط ثبت نام و چه در مبلغ شهریه ارائه می کند .این مجموعه با مشاوره های تحصیلی زیر نظر کارشناسان مجرب ثبت نام و تحصیل را برای ایرانی های عزیز آسان و راحت کرده است.

اقامت تحصیلی در کشور ترکیه
بهترین نوع کسب اقامت در کشور ترکیه، اقامت تحصیلی است؛ چرا که دانش آموز از امکانات حمل و نقل عمومی با هزینه مناسب، مراکز تفریحی و … بهره مند خواهد شد. مدت اقامت تحصیلی در مدارس یک سال است که به دانش آموز و نیز یکی از والدین داده می شود.
متقاضی باید مراحل ثبت نام خود را در مدرسه به اتمام برساند و از مشاوران مدرسه برگه اشتغال به تحصیل Öğrenci belgesi را گرفته باشد تا بتواند نسبت به اقامت تحصیلی اقدام کند.