کارشناسی رشته های غیر پزشکی و پزشکی و کاردانی

اخذ پذیرش کارشناسی از دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه با توجه به نزدیکی فرهنگی و هزینه پایین زندگی، گزینه ای ایده آل برای ادامه تحصیل در تمام مقاطع دانشگاه محسوب می شود. در این راستا کشور ترکیه طبق آمار جدید سال 2022 ، دارای 208 دانشگاه دولتی و خصوصی است.
به طور کلی، شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه به نوع و مقطع تحصیلی بستگی دارد که برای دانشگاه های خصوصی شرایط پذیرش به مراتب از دانشگاه های دولتی آسان تر بوده ولی دارای هزینه ی پذیرش بالاتری نسبت به دانشگاه های دولتی است.

مقطع کارشناسی رشته های غیر پزشکی و پزشکی
برای اخذ پذیرش در رشته های کارشناسی دانشگاه های دولتی متقاضی باید پس از مشورت با کارشناس مجرب و انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر ، در آزمون YÖS که همان آزمون ورودی دانشگاه است، شرکت کند.
آزمون YÖS هر دانشگاه مختص همان دانشگاه بوده و برای دانشگاه دیگر اعتبار ندارد؛ مگر اینکه خود دانشگاه اعلام کرده باشد که آزمون کدام دانشگاه های دیگر را قبول می کند.
پس از پذیرش اولیه، متقاضی باید مدرک 12 ساله دبیرستان و ریز نمرات آن را (برای سیستم نظام جدید) ترجمه کند و به تایید مراجع برساند. ولی برای متقاضیانی که مدرک دیپلم خود را طبق استاندارد نظام قدیم گرفته اند باید مدرک سوم دبیرستان (دیپلم) ، ریز نمرات و مدرک پیش دانشگاهی را ترجمه کرده و مورد تائید مراجع قرار دهند.
برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه ضروری است که مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی در سازمان آموزش و پرورش ترکیهMilli Eğitim Bakanlığı مورد بررسی قرار گرفته و برای مدارک ارائه شده، معادل سازی مدارک صادر نماید که به نام Denklik شناخته می شود.
آزمون YÖS از بخش های ریاضی (30 سوال)، هوش(40 سوال) و هندسه(10 سوال) تشکیل شده که جمعا 80 سوال 5 گزینه ای است. بعد از آزمون YÖSآزمون زبان ترکی یا انگلیسی برگزار می شود و با توجه به نمره ی آن در صورت نیاز دوره ی آمادگی زبان یا حاضرلیک برگزار خواهد شد.

اقامت تحصیلی در کشور ترکیه
بهترین نوع کسب اقامت در کشور ترکیه، اقامت تحصیلی است؛ چرا که شما با اقامت تحصیلی از امکانات حمل و نقل عمومی با هزینه مناسب، مراکز تفریحی و … بهره مند خواهید شد.
مدت اقامت تحصیلی در مقطع کارشناسی برای رشته های غیر پزشکی 6 ساله و رشته های پزشکی 7 ساله است. در اقامت تحصیلی علاوه بر اینکه طول دوران تحصیل مشخص کننده مدت اقامت تحصیلی بوده، مدت اعتبار پاسپورت و مدت بیمه نامه متقاضی نیز در تعیین طول مدت اقامت تحصیلی تاثیر بسزایی دارند.
اگر دانشجو در خوابگاه زندگی می کند نیازی به ثبت نفوس آدرس محل سکونت در اداره نفوس خارجی ها نیست و فقط برگه خوابگاه برای اداره GÖÇ ارائه می شود؛ ولی اگر دانشجو به هر دلیلی منزلی را اجاره کرده و یا خریده باشد باید در نفوس آدرس آن منزل ثبت شده و برگه نفوس به اداره GÖÇ ارائه گردد.
متقاضی باید مراحل ثبت نام خود را در مدرسه به اتمام برساند و از مشاوران مدرسه برگه اشتغال به تحصیل Öğrenci belgesi را گرفته باشد تا بتواند نسبت به اقامت تحصیلی اقدام کند.